Mord utanför dörren

Det har dödats utanför min dörr idag. Jag är hemma från jobbet eftersom jag är sjuk, och plötlsigt hör jag massa rabalder i kattluckan, som om Jimmy inte riktigt klarar att öppna. Så jag gick för att titta – och där sitter Jimmy och försöker komma inn, men en stor fågel spretandes i munnen! Vad skall jag göra liksom? Det ända jag gjorde var att låsa kattluckan så han inte kommer inn hit med fågeln, för det vill jag ju inte, men annars är det ganska så för sent att försöka rädda den stackarn, det syntes ju… och jag klarar inte att döda fåglar genom att slå dom i huvudet med en planka, även om det skulle gå fortare på det sättet 😦

usch, jag vet inte vad jag skall göra….

Fågel dog till sist, och när den väl var död hade Jimmy inge interesse av den alls längre, utan ville komma inn och få mat och beröm (kan ju egentligen förstå det, det var ingen liten fågel han lyckats fånga – en koltrast) men se det fick han inte! Jag höll kattluckan låst ett tag, och han blev ganska sur och sprang bort när han upptäckte att han inte fick komma inn. Jag däremot fick sitta här med en död koltrast framför inngångsdörren och en hiskeligt massa fjädrar. Fick till slut mod i mig att plocka undan fågeln, men inte var det trevligt inte! Ganska så sur är jag på den katten nu, men det är ju ingenting han kommer att förstå att man inte ska döda fåglar – han är ju en katt! Mera sur är jag på mig själv som inte törs stoppa det hela och göra kort process för den lilla fågeln så den slapp lida så mycket, men jag klarar faktiskt inte att klubba ihjäl fåglar, oavsett hur snällt det är! 😦

 (nu har jag förresten uppdaterat med Tisdagens Ett foto i timmen här nedanför)

4 Responses to “Mord utanför dörren”


  1. 1 Heidi januari 26, 2007 kl. 2:38 e m

    Ja jeg vet hvordan du har det. Mine to kattedamer elsker og fange fugler og iblant mus. De tar dem med hjem via kattedøren. Nå i januar fanget dem så mange. Stadig var det fjær utover gulvet og halvspiste kropper. Heldigvis er jeg helt vant med det nå, også mus. Pakker kadavrene inn i poser og slenger dem. Har også reddet noen fugler, men det er når de er nyfanget. Tar katten første grepet kan man redde fuglen ved å få katten til å slippe, men har de hatt den en stund er de for skadet. Ikke noe artig dette, jeg blir også sur, men det er jo naturens gang og lite man kan gjøre. Nå er det heldigvis så mye snø her at de ikke klarer å fange noen, godt. Ha en fin helg Linn : )

  2. 2 plingelinn januari 26, 2007 kl. 3:25 e m

    uff, ja.. jeg visste jo at han kom til å fange fugler antageligvis, siden det var derfor han ble overlatt til kattehjemmet av de han bodde hos før, og det er jo en helt forferdelig grunn å gi opp en katt for… menmen.. Mus er jeg vant til å ta meg av, siden Miranda tok in mus hele tiden før, men de var nå som oftest allerede døde. Fugler derimot har jeg aldri likt å se katter drepe. Men for dem er det jo naturlig, og Jimmy var jo kjempestolt og ville inn og vise meg siden jeg var hjemme, men det fikk han altså ikke lov til…

  3. 3 Sylvia januari 26, 2007 kl. 11:37 e m

    Ja, katten vår er også en habil jeger, og det er ikke alltid like gøy å få mus og fugler inn i huset. Hun har tilogmed fått med seg mus UNDER senger her, Grøss!!
    Jeg skryter veldig når hun står med fangsten sin, men så sier jeg pent at jeg liker ikke mus/pip-pip så hun får ta det med seg! For hva skal man gjøre når hun har fanget det til MEG og er kjempekry!!!?

  4. 4 Beate L januari 28, 2007 kl. 3:12 e m

    Ja, det er ikke greit når pusen kommer stolt med sitt bidrag til dagens middag. Men pusen vår, ho Luna får pent legge fra seg middagen utenfor ja 🙂


Kommentera

