Första Advent!

advent

Trevlig Första Advent allihopa! (fattas bare lite snö utanför fönstret nu)

Jag har äntligen kunnat tända en adventsljusstake i storbrittaninen! Det har jag inte gjort dom tre föregående åren jag har bott här! Men nu har det blitt så fint så!

Jag och Pete gick en sväng inn till stan idag, och köpte en julklapp till Pete’s mamma, flera julkort fårn Unicef (ja nu har jag nog julkort så det håller ett par år framöver!) Och så handlade vi en tidig julklapp till Jimmy som han fick nuJimmy En klösbräda som är mycket större och passa honom bättre, och som han inte kan klösa upp på en vecka som han gjorde med sin förra. Den verkade han bli glad för iallafall! Började klösa och bita på den redan innan vi satt ihop den, och när den var uppe låg han på toppen av den och glassade ett bra tag! God Jul Jimmy! Han mår väldigt mycket bättre idag i förhållande till igår, så jag tror nog det var vaksinen som gjorde Jimmy lite kinkig jag 😉 Idag har han iallfall fått varit ute och sprungit en del, och så har vi börjat bli stränga på hur mycket mat han får – och han fick inte smaka på våran grillade kyckling till middag – jag var så duktig så och tittade inte på han små bedjande kattögon som tiggde om mat!
Vi var och tittade på den tyska julmarknaden i stan också – men det var en ganska sorglig affär tycker jag – igen, inte lika bra som julmarknader hemma i Sverige/Norge – här var det bara massa tråkig mat och godis och lite typiska marknadssaker som man kan hitta på vilken marknad som helst, varje dag i året 😐 Dessutom träffade vi Sarah i stan som sa att julmarknaden i Edinburgh (den jag inte fick med mig förra veckan) var lika tråkig den – så det var visst inte mycket jag missade!
Senare idag skall jag försöka få till att skriva några av alla dessa julkort, och ha lite ljus tända samtidigt – vi (jag) tände några innan och det var så fint och trevligt såadventljus
ända tills Jimmy hoppade upp i fönstret och satt med sin svans viftandes farligt nära ljusen – man får vara lite försiktig med katter och levande ljus tror jag! 😉 Men jag skall sitta med tända ljus te och pepparkakor sedan även om det bara blir jag och jag får passa på att katten brinner upp – för det ska man på advent! Så det så! Pete är fortfarande sjuk – men det är inte jag! Detta är som sagt det konstigaste jag varit med om – det är ju jag som är den sjukliga i denna familjen! Men det kanske funkar att ta solhatttabletter och extra c-vitaminer då? Faständ jag har glömt det mera än jag kommit ihåg det, men jag har tagit några iallafall! Och så har jag handlat appelsiner som jag funderar på att äta. Fast det är klart, nu skall man inte prata för tidigt – jag blir nog sjuk jag med så småningom, det är bara att vänta till dom viktiga dagarna, som julfesten på jobbet eller när vi åker hem till jul precis som förra året – DÅ blir nog jag sjuk, bara vänta och se!

Men nu får jag kila vidare och kolla upp alla julkalendrar och dagliga besök, och så börja på dom där julkorten då’ra.

3 Responses to “Första Advent!”


  1. 1 Ingeborg december 3, 2006 kl. 4:07 e m

    Det så da rett så koselig , selvom det er noe som mangler. Litt uvant med grønt gress og adventstaker liksom, men… Her er det full storm og ellers en helt vanlig søndag som jeg gjør ingenting på så langt. Har lest ferdig Gulliver’s Travels, drukket te og og spist kjeks samt en time med søndagspill på fiolin.

  2. 2 plingelinn december 3, 2006 kl. 4:44 e m

    ja… det er teit med advent uten snø – selv om snø her oftest betyr slaps blandet med regn og vind…
    Jeg har skrevet ti julekort og har ikke kommet halvveis en gang… skal ha te og pepperkaker etterpå.

  3. 3 Hannele december 3, 2006 kl. 9:47 e m

    Det är mysigt att tända ljus, för det blir ju mörkt fort, god fortsättning på adventen.


Kommentera

