Slitsam dag, glöggtryfflar

Usch och fy.

Först regnar det en massa och blåser på morgonen så helst ville man bara ligga kvar i sängen resten av dagen. Pete är fortfarande sjuk och snörvlig – vi verkar ha bytit immunsystem med varandra – vanligtvis är han sjuk i några dagar och jag blir sjuk i flera veckor, men nu har han varit sjuk i över en vecka, och jag har inte blivit sjuk alls ännu (bank i bordet)

Så kommer man till jobbet. A är i Milano (fyyy!) och det är H’s första dag på receptionen. Under helgen har DH uppgraderat diverse system. Nu funkar inte receptionsdatan, som är uppkopplad til telefonen, och vi kan inte få av telefonen från telefonsvararen! Detta ordnas manuellt, och datoren fiksas lite också, men telefonsystem funkar fortfarande inte. Efter ett tag får vi till att ordna det manuellt, men det hör ingen så H måste sitta och titta hela tiden ifall lampan börjar blinka!
Samtidigt är recruitment system dumt och låter mig inte öppna når generated documents alls – dvs jag kan inte skriva kontrakt eller nåt! Det ligger tre ganska urgent kontrakt på mitt skrivbord, och mitt i allt kommer en av dom inn personligen och skall plocka upp sitt kontrakt! Han får vänta medans jag copy/pastar i word – långdraget!

Systemet löser sig efter ett tag, men resten av dagen måste vi ordna med telefone och switchboard manuellt något vi inte fattar oss helt på, och lägger på av misstag istället för att sätta folk på hold!
Receptionsdatan är heller inte tillkopplad nån printer, så alla mail som kommer inn måste skickas till min data för att så printas därifrån, och sedan tillbaks till receptionen så att vi kan skriva svar – men vad nu da? auto reply ser ut att ha tagit bort sig själv – vad var det det stog där egentligen? Måste kolla i sent items, och copy/pasta resten av dagen. Förhoppningsvis fiksas det imorgon!

Imorgon är en annan dag, den tänker vi inte på!

Jag har gjort som Camilla och gjort glöggtryfflar! Det såg så gott ut! Skall försöka göra lussebullar också, men måste klarera hur mycket saffran det är i ett paket. Pappa sa 5gram. Jag tror inte helt på det. Jag har två gram i en liten ask, och det ser nog ut, men om det står två paket i receptet och ett paket är fem gram så har jag ju 8 gram för lite! Blir inte det väldigt dyra lussebullar?
Skall nog göra kardemummatryffel med, men också det en annan dag, då jag har kletat alldeles för mycket med sprits och chokladsmet redan idag!
När jag tenker efter så kanske jag väntar med lussekatterna till imorgon – Måste stressa ner efter idag, och kommer säkert att förstöra nån deg eller nåt om jag börjar nu.
Och på Torsdag blir det pepparkakor – jag har köpt en ny pepparkaksform: en snöflinga! Vi får se hur fint det blir!

Nu: viiiiila.. och försöka ringa mamma.

5 Responses to “Slitsam dag, glöggtryfflar”


  1. 1 Annika november 28, 2006 kl. 7:15 e m

    Gud vad du är duktig med ditt julbak!!! Låter gott med glöggtryfflar. Hoppas det gick bra med lussebullebakandet också…
    Firar ni alltså jul i Skottland iår? Inget Norge eller Sverige?

  2. 2 malou1950 november 28, 2006 kl. 7:45 e m

    Ta med dig glöggtryfflar hem 😉

  3. 3 plingelinn november 29, 2006 kl. 7:41 f m

    Annika: nej vi åker hem den 19 december och stannar över julen, men jag vill ha lussebullar till advent och Lucia också 😉

    Mamma: Vi får se om det finns några kvar – annars var dom ju inte svåra att göra 😉

  4. 4 Hannele november 30, 2006 kl. 8:59 f m

    Glöggtryfflar, det låter spännande.

  5. 5 plingelinn november 30, 2006 kl. 11:21 f m

    mm.. dom var ganska saa goda. men tror jag skall ha mera glogg i nasta gan, eller en choklad som inte smakar sa valdigt bittert (dvs lite mindre mork)


Kommentera

