St.Andrews, Edinburgh, Rugby och tågtjafs

I Fredags åkte vi ner till St.andrews efter att Pete slutade jobbet. Jag slutade ju klockan fyra redan, så jag hann gå hem och packa och städa undan lite och säga hejdå till Jimmy och så. Min mössa hittade jag också – och det kunde behövas! Öspös – regn och massa blåst ute som det var. James plockade upp oss i St.andrews och vi fick potatis och purjolök soppa av petes mamma! Katterna var där också – Muffin och Willow hänger som sagt fortfarande med, men lite ynkliga är dom nu… Willow halvblind och döv och spenderar dagarna bakom tv’n där det är varmt och skönt. Om dom då inte kunde bäras på istället som ju är det allra trevligaste! Willow har dessutom gått ner massa i vikt, och hennes små ben är alldeles svaga eftersom hon nästan aldrig går någonstans längre. Inte klarar dom av att passa på sin päls lika bra längre heller som Willow är alldeles sandig och lite av en ‘smelly cat’ 😦 Fast Pete’s papa sa att 16 år var typ detsamma som 100 människoår (är inte säker på hur sant det är) så då är dom ju gott över medelåldern med sina 19 år och borde ju egentligen bo på ålderdomshem 😉 )Jaja.. dom ser ut att må bra annars iallafall. Men tror inte dom kommer att finnas kvar så väldigt länge till. Pete var lite lessen över det, och vil inte prata så mycket om det. Det förstår jag ju när Willow vait hans favorit sedan han var typ 7 år gammal!
På Lördag morgon tog vi tåget inn till Edinburgh, och precis som jag hadde räknat med fick vi stå på tåget hela vägen inn! Tydligen flera som skulle ner och se på Rugby matchen! Vi var framme vid tolv tiden så vi hann gå att äta lite lunch också innan vi gick mot Murrayfield. Jag hade gärna velat se på det nyöppnade Edinburgh Christmas market, men det hann vi inte. Så jag tänkte att vi kunde ju gå efter matchen, men då var det tydligen bråttom att komma hem med tåget så det hann vi inte heller! Det var lite av en besvikelse egentligen, jag hadde glatt mig åt att titta och det såg så mysigt ut, men inte kan man spriga runt på en julmarknad på bara tio minuter heller som James och Pete tyckte att jag kunde! 😦 Jag var ganska sur på dom hela tågresan hem egentligen och tyckte INTE dom var trevliga och ‘juliga’! Så då får jag vänta helt till nästa år på att gå på julmarknad – speciellt eftersom Aberdeen’s julmarknad var just denna helgen då vi var i Edinburgh! Så ja, precis den bite var lite surt.

Klockan 14.30 var det kickoff på Murrayfield så vi tågade iväg ditåt tillsammans med en massa andra folk, både Skottar och Franskmän och en del Australiensare. Det var publiksrekord på match mellan Skottland och Australien denna gången och hela 64117 människor var där, och så jag, Pete och James. Vi hadde mycket bättre platser denna gången, i South Stand, under tak ganska långt bak, men vi såg jättebra, och det var mycket spel på våran halva – tyvärr blev det inte lika bra bilder denna gången, eftersom vi satt längre bak och min kamera är ganska dålig på just den biten.
IMG_1924IMG_1919
Och så satt det en fånig gubbe bredvid Pete som ropade fåniga slogans som ‘stop dancing, start playing’ ‘Push them into touch’ och liknande saker. Som om han var rugby dommare liksom – men det värkar som om var man än sitter på olika tillställningar så sitter man alltid i närheten av en idiot som stör en!
Annars var matchen ganska dålig – inte alls lika spännande som New Zealand matchen förra året! Nu förväntade vi oss ju inte att Skottland skulle vinna, eftersom dom inte vunnit över Australien på 24 år – men till och med Australien spelade dåligt stort sett hela matchen. Dom första 7 minuterna var klart bäst då Skottland fick inn en try och ledde 10-0 ett tag. Sedan gick det bara utför – fast väldigt sakta. Så sakta att vi faktiskt gick 10 minuter innan matchen slutade så att vi undvek dom helt stora folkskarorna på vägen ut, men det var visst många som tyckte det samma! 15-44 blev till slut resultatet!
Så ja.. då trodde ju jag att jag skulle få gå på julmarknad, men se det fick jag ju som sagt inte inte! Ediburgh Det blev till att vi bara gick precis till tåget – och jag fick bara titta lite på Edinburgh julpyntat på kvällen! Det var synd 😦 Men Pete har lovat att vi skall åka dit en dag bara vi två och då kan jag få titta så mycket jag vill! Så vi får väl ta det en annan gång! På vägen hem fick vi iallafall sittplats på tåget, och på detta viset hann jag ju titta på Robin Hood och sista delen av Strictly Come Dancing iallafall! Allt i allt – lite trist att vi inte hann med allt som jag skulle önska vi kunde ha gjort, men det var ganska ok ändå!
Idag gick vi först och tittade i St.andrews innan vi skulle ta tåget hem – trodde vi! Det visade sig att inga tåg gick idag mellan Ladybank och Dundee, så vi skulle få ta en ersättningsbuss till Dundee och så ta tåget därifrån! tjafs tjafs! Men den bussen som vi skulle ta syntes ju inte till! Så efter att ha väntat på den i en halvtimme extra tog vi och delade en taxi med två andra till Dundee där vi precis hann med Glasgow tåget till Aberdeen! Fåniga tågfolk! Dom kunde ju sagt nåt om detta när jag köpte biljetterna, att dom skulle ha linjearbete på Söndagen så att vi var lite förberedda iallafall! Då hadde ju pete’s pappa kunnat köra oss till Dundee och vi hadde sluppit ta taxi!

Jaja…. Nu är vi hemma iallafall, och jag har handlat saker till julbakningen som jag tänker ta itu med denna veckan. Några Lussebullar och pepparkakor lär det nog bli!

4 Responses to “St.Andrews, Edinburgh, Rugby och tågtjafs”


  1. 1 Heidi november 27, 2006 kl. 10:27 f m

    Så goda gamle katter da. Forstår godt at dom tycker mest om at bæres. Tenk jul i Edinburg da, det er ju en drøm, forstår det så godt at du ble lite sur for å ikke hinna med marknaden, slike plasser er ju paradis for oss jule elskere.

  2. 2 plingelinn november 27, 2006 kl. 11:34 f m

    ja, hadde jeg visst at kampen skulle vaere saa kjedelig hadde jeg latt de gaa paa kamp og gaat paa julemarked for meg selv 😦 Det saa utrolig koselig ut!

  3. 3 malou1950 november 27, 2006 kl. 4:00 e m

    Nu har jag fått låna uggleglasögon.
    Mikkel tordes inte bo inne hos sig med ett litet hårdhänt barn på besök. Och om du har fått min SMS eller läst min blogg så vet du att jag behöver lite tröst.

  4. 4 plingelinn november 27, 2006 kl. 6:16 e m

    Ja jag läste 😦 Det var lessamt! Jag försökte ringa tidigare, och fråga en saffransfråga samtidigt, men det var bara pappa och hakkebakkemusik i bakgrunden 😦


Kommentera

